Welkom. Je laatste bezoek was zaterdag 11 september 2010 04:04.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Catena Forum
  2. Algemeen
  3. Nieuws en Politiek
  4. Guldens in de uitverkoop

Dit onderwerp heeft 53 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. Je bent momenteel op pagina 2 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 02-07-2005 12:01.

Guldens in de uitverkoop

1. en daarmee beperken we de Russische invloedsfeer, de amerikaanse plannen werken!

wasmachines leven langer

2. Ik geloof Zalm voor geen meter meer: ik ben alle vertrouwen in die gladjakker kwijt. Ik word nog een proteststemmer op deze manier.

"Nous nous partons de notre histoire comme un oiseau s' envolant se part de son ombre." André Gide, l' Immoraliste.

3. quote:

Crusty_Ass schreef op 29 May 2005 @ 19:36:
    [...]

Wat een lulkoek zeg...alsof ik Nee zou stemmen vanwege deze Euro-bedoening. Subjectief en suggestief.

Zei ik niet, bedoelde ik ook niet; Je hebt een eigen jihadje...
    (je suggereert dat ik suggereer, terwijl ik heel duidelijk "nee-kamp" zei, en jij bent het "nee-kamp" niet, echt niet)
    Het Nee-kamp zou dit referendum zonder deze drogreden glorieus verliezen. Ze hebben zonder ook weinig verhaal. De reden "Turkije" wil ik niet eens noemen; de SP en Wilders gaan we niet op één lijn zetten, dat zou de SP tekort doen.

quote:

Dus om het kort te zeggen, een deel van onze economie is weggebloed naar de rest van de Eurozone.
    Is het niet mooi, solidariteit? Net als in de jaren '50, toen onze grote vrienden, die ons toch maar even mede-bevrijd hadden, met bakken Marshal-hulp aankwamen. Zullen we die, met rente op rente, terug sturen, of was dat ergens toch ook wel sympathiek?

cycn wijzigde dit bericht op 30-05-2005 17:54 met 28%
    "I'm gonna drink 'till you ain't ugly anymore."

4. Ik ben voor natuurlijk en een groot voorstander van de euro, altijd al geweest!

http://jules.vslcatena.nl/heintjemetzalm.jpg

http://settuno.nl/

5. hehe
    jij bent zo de Sjaak als de SP de macht grijpt...

6. Dat snap ik niet; hij is toch een minimum?

"Nous nous partons de notre histoire comme un oiseau s' envolant se part de son ombre." André Gide, l' Immoraliste.

7. Praten met deze dicipel van het neo-liberalisme maakt je wel een klassevijand...

8. @Jonathan:
    Hij verwijst in zijn antwoorden steeds naar de analyse van het CPB. Echter, en daar zit 'm nu juist het probleem, die gaan uit van bepaalde rekenmethoden die juist door de critice als onjuist worden bestempeld. Een berekening met purchasing power parity zonder gemeentelijke belastingen bv is niet compleet. En nu weet ik uit ervaring dat juist die de laatste 5 jaar volledig de pan uit zijn gerezen, wat elke woningbezitter hier kan beamen. Om vervolgens PPP te berekenen zonder die sterk gestegen vaste lasten is natuurlijk maar de helft van het verhaal.

quote:

Noem me naďef, maar is dat niet überhaupt wat er gebeurt als je als één van de rijkere landen bij de EU hoort? Ik bedoel, we pompen er zowieso meer geld in dan we ooit terug krijgen..

Dan heb je het over onze contributie aan de EU, maar dit is een ander verhaal. Onze contributie is een open en duidelijke financiele impuls aan de EU. De onderwaardering van de Gulden daarentegen is een structurele onderwaardering van de Nederlandse economie ten opzichte van de andere landen. Bovendien is die onderwaardering in termen van 'geld naar de EU' een veelvoud van onze contributie.
    Je hoeft alleen maar te bedenken aan het hypothetische geval dat er 100 Lire per Euro zou worden omgewisseld ipv 10.000 Euro om te zien dat er een grote verschuiving van geldwaarde plaats heeft gevonden.

Jules, Is die jan doedel ernaast zijn beveiliger? Of is het jouw baas?

Overigens, dit zegt het CPB:

quote:

En zelfs als het waar zou zijn dat de gulden tegen een wat lagere waarde de euro ingegaan is, dan nog zullen de gevolgen bescheiden zijn geweest en gemiddeld wellicht zelfs positief.
    Lijkt er niet op dat ze de argumentatie zelf waterdicht vinden....

Crusty_Ass wijzigde dit bericht op 30-05-2005 22:47 met 10%
    Fucking for virginity is cool...

9. offtopic:
    Caption This!

editie: Heintje met zalm.

http://jules.vslcatena.nl/heintjemetzalm.jpg

"Zó! Maar dát ... zijn lange tenen zeg.."

En als alles achter de rug is, wil ik terug kunnen kijken en zeggen dat het gelukt is

10. http://wisselverlies.nl/materiaal/2005-05-25-parool.htm

quote:

AMSTERDAM - Alle ontkenningen van minister Zalm van Financiën en alle nuanceringen van het Centraal Planbureau ten spijt: de gulden was bij de introductie van de euro wel degelijk ondergewaardeerd.

Dit zegt André Szász, oud-directeur van De Nederlandsche Bank, morgenavond in het televisieprogramma Zembla, dat geheel gewijd is aan het 'eurobedrog'.

De woorden van Szász in Zembla leiden, ruim vóór de uitzending, tot opwinding bij Gerrit Zalm, die op zijn internetdagboek afstand neemt van de uitzending. Ook zet Zalm zich af tegen Szász. Die zou niet op de hoogte zijn van de inhoud van het stuk dat het CPB onlangs over de euro schreef. Maar dat is Szász wel, zo bevestigt deze.

Szász herhaalt de woorden van zijn opvolger, Henk Brouwer, directeur van DNB, die op 30 april in deze krant erkende dat de gulden ten opzichte van de D-mark was ondergewaardeerd en daardoor vijf tot tien procent te laag overging in de euro. Zalm kwalificeerde uitspraken over de onderwaardering als 'indianenverhalen'.

Szász is de grootste monetaire expert die Nederland kent. Hij is de architect van de koppeling van de gulden aan de Duitse mark, was de steun en toeverlaat van de centrale bankiers Jelle Zijlstra en Wim Duisenberg en loodste hen door alle naoorlogse valutacrises heen.

Szász zegt in Zembla dat de onderwaardering van de gulden in het hele eurogebied leidde tot extra hoge inflatie. Doordat Den Haag dit ontkende en negeerde, werd de overspannen economie niet bijgestuurd. In plaats van te bezuinigen, werd veel geld uitgegeven. Dit schrijft deze week ook het vakblad The Economist.

Volgens Szasz heeft de Nederlandse politiek tevens verzuimd de burgers voor te bereiden op de komst van de euro. ''Men had moeten uitleggen waarom de euro er is en wat het impliceert.'' Nu dat onvoldoende is gebeurd, richt de woede van de burger over de hoge prijzen zich op de munt.

© Het Parool, 25-05-2005

Fucking for virginity is cool...

11. Dus: Zalm moet aftreden, want hij heeft de kamer valslijk voorgelicht.

12. In het stuk komt toch duildelijk naar voren dat Zalm het daar niet zomaar mee eens is. Ik verwacht ook niet dat Zalm zou gaan aftreden vanwege een item in een politiek gekleurde actualiteitenrubriek. Als het zo makkelijk ging had de media wel heel eng veel macht...

13. Hebben ze ook. Nu presenteren ze het ploteseling als zou een groot deel van Nederland tegen de Eu-grondwet hebben gestemd vanwege de Nederlandse nettobetaling per hoofd aan de EU. Met andere woorden: "als de Nederlandse regering dat omlaag krijgt, moeten ze niet langer zeuren. Alsof er geen inhoudelijke gronden waren, waarom 63% van de bevolking tegenstemt. De media manipuleren hier het volksgevoel. Dat heet wmb eng veel macht.

14. wegmet de media. Die onderhandelingen over de nederlandse contributie lopen bijwijze van spreken al sinds 1958...er zijn gewoon te veel mensen die geld verdienen met het uitroepen van 'nieuws'.

wasmachines leven langer

15. True, that.

16. Het was vandaag trouwens weer het nieuws, in tegenstelling tot alle hypes en verzinsels blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het leven niet duurder is geworden door de euro. Het probleem is het gevolg van het feit dat mensen euro's makkelijker uitgeven dan guldens.

cycn wijzigde dit bericht op 18-06-2005 01:20 met 3%

17. Dat is natuurlijk helemaal waar! De eerste dagen na de invoering van de euro liep ik met zakken met guldens rond waarmee ik eigenlijk nergens terecht kon. Die euro daarentegen - waarvan ik er op dat moment nog niet bijzonder veel in de zak had kunnen steken - werd overal grif geaccepteerd. Het gevolg was een ras overschot aan guldens en tekort aan euro's.

http://settuno.nl/

18. Ik herhaal nog even mijn punt: Nederland heeft nee gestemd om meer dan geld en de internationale waardering daarvan. Laat onverlet dat Zalm heeft gelogen tegen de tweede kamer en dus weg moet, bij voorkeur in pek en veren. Maar dat laatste omdat hij een mammoniet is.

19. Ach, "gelogen"...
    Dat het een mammoniet is zal ik niet bestrijden.

20. liegen hoort bij politiek, ohnee het heet debateren.

wasmachines leven langer

21. Een distel prikt ongeacht hoe je hem noemt.

22. Weten we nog wat er ooit aan guldens in onze portemonaie zat?

De laatste gulden:
    http://www.edelshop.nl/plaat-voor-index/gubeat3-zilver.gif

De voorlaatste gulden:
    http://www.tinkonline.nl/gulden.jpg

1980 Gulden:
    http://www2.rnw.nl/images/assets/10727231

Oude guldens:
    http://www.muenzenborchert.ch/Ausland/Bilder%20Ausland/Holland%205%20x%201%20Gulden.jpg

Wilhemientjes:
    http://home.planet.nl/~teeke002/images/1901pr.jpg

Spindizzy wijzigde dit bericht op 19-06-2005 20:57 met 1%
    Civilization began the first time an angry person cast a word instead of a rock. Sigmund Freud

23. zie je wel. lelijke kutmunten!

wasmachines leven langer

24. op de euro staat tenminste scandinavie in de vorm van een snikkel..

De beste, leukste, slimste, mooiste, maar vooral de meest bescheiden.

25. Ik vind een Maintiendraitje wel mooi op een munt.